tisdag 21 augusti 2018

ViltspĂ„r i finland😍

Ja kanske inte optimal trĂ€ning inför detta prov men vi Ă„kte 😊 och vi lĂ€r sig ngt av det!
Bad min son följa med dÄ jag inte trodde jag skulle klara bÄde lÀgga tvÄ spÄr till andra och tÀvla tvÄ hundar!
Med facit i hand var det klokt tÀnkt!!
TACK kim CarlbÀcker för att du följde med och hjÀlpte mig!
Vi lĂ€mna ett gĂ€ng pĂ„ pensionat och gav oss ivĂ€g med bĂ„ten pĂ„ fredag kvĂ€ll!👍


Vi Ă„kte frĂ„n kappelskĂ€r- nĂ„dendal 👍 framme tidig morgon pĂ„ lördag 😍 dĂ„ fick vi kontakt m johanna Lindfors som var svensktalande och skulle till samma stĂ€lle!
Vi möttes i Äbo och for mot jaktstugan i mynÀmÀki!
DÀr hjÀlpte johanna oss att lÀgga tvÄ spÄr för annan tÀvlare, oj oj blev 5 km i skogsterrÀng !
Men jag följde med pÄ tvÄ spÄr och kim gick alla fyra tillsammans med jojanna!
Dessa spĂ„r lĂ€ggs med kompass för att kunna hĂ„lla riktningen i skogen😍 mycket smart tĂ€nkt!
NÀr det var fÀrdigt Äkte vi till jaktstugan och skrev ner dÄ vÄra spÄr var fÀrdiga!
De ska ligga minst 18 hđŸ€”
Sedan fick man mat! Mycket bra dÄ detta Àr mitt i skogen och svÄrt att hitta ngt Àtbart...
DÄ var bÄde kim och jag trötta och Äkte till stugan vi hyrt(en kvart bort)... duscha snabbt och kröp ner i sÀngen och somna fort!
SĂ„ vakna och ge sig ivĂ€g frĂ„n stugan senast 7... mĂ„ste vara vid jaktstugan senast 7.30😀 denna dag serverades bĂ„de frukost och mat!
SÄ mÀtta och utvilade sÄ tog vi oss tillbaka till spÄren!
Kim skulle nu guida nr 26 och 27 och jag hade spĂ„r 29 och 30👍 men dĂ„ spĂ„r 28 blivit klart senare Ă€n 29 sĂ„ körde jag  först 29 Kino😍 och sedan vĂ€nta pĂ„ spĂ„r 28 och sĂ„ spĂ„r 30 Emi! Och sĂ„ fanns nr 31 som samma domare dömde!
Kino hade lite fart ibland sÄ jag fick hÄlla igen, han markerade första sÄrlegan genom att stanna men de andra doppa han nosen bara.
Tog vinklarna bra utom en dĂ€r det var sidvind och det blev lite snurr runt stenkanten đŸŒș
Hitta klöven (en vithjortklöv) och bar den med glĂ€dje till bilen😍 de sa att han gjort det bra!
Bara hoppas poÀngen rÀcker till gk!
SĂ„ vila för matte...innan Emi! DĂ„ passa kim pĂ„ att plocka rent spĂ„r nr 27!👍
SÄ ut pÄ spÄr med Emi!
Hon fĂ„r ganska snabbt viltkĂ€nning och gav sig av i full fart in i ett snĂ„r! SĂ„ vi fick en ny anvisad plats att fortsĂ€tta pĂ„! Hon gĂ„r lite lugnare men matte fick hĂ„lla igen hela tiden! đŸ€” klart het hund!
Hon gÄr rakt över alla sÄrlegor men markerar de inte sÄ vi ser det...
Vinklarna tas utan problem!
Men vid 900m gÄtt spÄr gÄr luften och orken ur mig och jag vÀljer att avbryta! Fick sitta en bra stund i spÄret innan orken kom tillbaka!
(LĂ€rt mig att bara anmĂ€la en hund  och att man mĂ„ste ha bra kondition och inte vara nyopererad )
Men Emi fortsÀtter fint i spÄret de sista 300m och finner klöven(vithjortklöv) bÀr den bra men stannar ibland och flÀmtar dÄ det börja bli varmt i skogen till bilen!


SÄ medans jag gick mitt spÄr m Emi sÄ plocka kim rent nr 26...(var lite vilse i en vinkel men annars gick det bra)
Sedan hĂ€mtar kim mig i skogen och sĂ„ Ă„ker vi mot jaktstugan och mat!!😍 lovar vi var hungriga !! 😀
Ja hÀr erbjudes ocksÄ bastu och dusch efter spÄret men det avböjde vi!
SÄ lite vÀntan innan alla resultat lÀses upp!
Fick trevligt sÀllskap av dottern till johanna som ocksÄ gÄtt spÄr idag!
SÄ lÀses alla resultat upp!
Mountjoy scurry simon "Kino " min Ă€lskade arbetskamrat har klarat poĂ€ngen och fĂ„tt en 1a pĂ„ spĂ„ret och blev dĂ„ finsk viltspĂ„rchampion FIVCH  och dĂ„ automatiskt blev han Nordisk viltspĂ„rchampion dĂ„ han redan hade SEVCH och NOVCH  đŸ˜
SĂ„ lycklig men vansinigt trött matte!!😊

SĂ„ tog vi oss tillbaka till bĂ„ten och hitta en dusch och sedan middag!😍 
SĂ„ underbart god mat denna resa!! 
Och en öl till😉 
Hundarna sov gott dĂ„ kim och jag Ă„t och shoppa lite i taxfreen 😍
MEN VILL ÄNDÅ SÄGA TACK TILL MIN SON KIM SOM FÖLJDE MED OCH HJÄLPTE TILL😍 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar