tisdag 8 augusti 2017

Norge!

Fredag morgon den 4 aug åkte vi mot Töcksfors!
Hitta fram till en liten stuga, där gjorde vi oss färdiga för helgen och så fixa vi lite kvällsvard på affären☺
Vi hade med oss "Kino" Mountjoy scurry Simon, "Emi " Lindcroft Marvelous Marilyn, "Ida" Acconts Xcellent choice och i sista stund fick vi också en fripassagerare "Hoshi" Lizziardhs Victory havasu red då matte blev sjuk😯
Ja vi sov gott och for så mot Fossebekktjern😀där jag och gänget skulle tävla i jaktanlagsprov😀vi var framme i god tid och jag gick för att anmäla oss!
Lovar att vi fick många blickar på oss då jag kom med 4 ekipage på samma förare!😂
De dela upp oss på två grupper och jag hamna som 4,7,10 &13 ☺ och vi starta med fält och dummie apoort i skogen!
Ja bara åka mot skogen då!!
(i vårat gäng var det mest norska ekipage, men Kinos dotter Eevee m veronika Forsberg och Ann-sofie Lindahl m Amanda kände vi.)
Ja ja så börja de med tre och tre,  så jag fick vänta första rundan. Men då var Eevee ut och blev gk bara 10 månader gammal.
Så börja vi och Ida var först ut!
Hon var väldigt lättstyrd och fartig i skogen, vände direkt på signal men gick egentligen i ett bra sökmönster utan pipa. Så apporten, skott åt vänster och kast rakt fram, hm tänkte Ida ... -skottet gick ju ditåt så då letar jag där först! Men med lite tankearbete så hitta hon dummien till slut och bar den fint till mig!😊Jodå vi var gk sa han.
                                "väntar på start"
Så gick jag tillbaka i skogen för att förbereda Emi!
Ja också hon fick starta först, hon är en väldigt självständig dam som gärna jobbar utan mattes medverkan, men idag samla hon sig nästan hela tiden och tog signaler och jobba med matte!😁och så dummien. Jodå denna gång sköt och kasta de åt samma håll, men dummien slog i ett träd😯 så den studsa iväg. Men efter ett fint sökarbete så kom hon med dummien till mig!! Ytterligare en gk!!
Bara gå tillbaka igen genom skogen för att denna gång förbereda Kino!
Denna gång gick vi bara 2 ekipage, men Kino är en duktig sökhund och lätt att föra i skogen☺Hemsk teräng men till slut tog vi oss över grusgången och fortsatte söka där. Så apporten! Bästa Kino gjorde allt rätt och tog nerslagsplatsen direkt så fick jag dummien i handen😍
Han är en underbar hund att föra i skogen!
Nu var 3 /4 gk på fältarbetet !
Nu fick vi gå efter en jaktspringer och se deras otroliga energi i arbetet.
Och så var det till slut "Hoshis" tur, fundera på om vi tränat tillräckligt ihop... Men hoshi var underbar att föra i skogen, fart, energi, lätt och föra, lyssnar på pipan. ☺Så apporten, domaren gjorde rätt och Hoshi tog markeringen! Gick direkt på dummien och tillbaka ... släppte strax innan mig!
Så nöjd m gänget i skogen ! Fyra godkända här!😍
Ja så var det dags för vatten apport av and!
Som trea starta Eevee (Kinos dotter m loka) Hon fick störning av en rymmare som ville hämta en fågel till! Men snyggt levrerat i matte Veronikas hand!😍
Så stolt över er som ekipage 👏👏👏
Så var också här Ida först ut!
Hon kasta sig i och simma snabbt ut till fågeln, grep den i halsen och bogsera fågeln nästan fram men med lite tjat tog hon den igen och släpa upp den på en lite lägre sten och där kunde jag hämta den torrskodd!


Ja så var det två hundar mellan så var det Emis tur!
jodå Emi är med på idėn tar sig snyggt ner för stenhällen och simmar ut griper fågeln och har den också upp på hällen😍


Så två hundar, så var det Kinos tur😢 men han tyckte matte var så orolig så han gick bara och lukta
😯😑😕han har ju verkligen hämtar allt som jag bryr och i år😦😥😣så ledsen och besviken.
Ja ja  vad är en bal på slottet! 😉
Ja så var det bara Hoshi kvar!
Denna hund bara är så skön trots att vi faktiskt bara tränat tillsammans en vecka då Johanna var bortrest!
Vid skottet är hon lugn men när fågeln kastas vill hon i, kommer ett kast fram i kopplet och då får hon klartecken! Hon som flyger flera meter innan hon landar i vattnet fullt simmandes och griper fågeln och simmar till klipphällen, lägger fågeln i vattenkanten och där kan jag hämta den torrskodd. 😍🙌🙌
Under hälften av fältarbetena och hela vattendelen så vräker regnet ner !
På vattendelen både åskar och blixtrar det!
Så stolt över tjejerna som med denna energi genomför provet!
Jag måste också nämna att min underbara sambo Sven-Erik var den som höll koll på allt! Hämta rätt hund i bilen, på och av med täcken och rasta dem inför deras tur! ☺Kram☺
Så var det bara att vänta nu för att domarna skulle skriva kritiker!
Så är det dags för prisutdelningen!
 Domare Arild Stenbråten
Så fick vi ropas upp en och en och komma fram och hämta utlåtandet! 
"Hoshi" Lizziardhs Victory havasu red godkänt jaktanlagsprov.😍
"Emi" Lindcroft Marvelous Marilyn godkänt jaktanlagsprov 😍
"Ida " Acconts Xcellent choice godkänt jaktanlagsprov 😍 





Det var en hel del som klara sig idag, som bäst hörde jag 58p/60. 
Så det var en lyckad dag ☺men blöt! 
så det fick bli dusch, lite fix med hundarna och middag, lovar att jag sov gott sedan! 
Nästa dag var vi tillbaka med Ida för ett viltspår, hon tog för lång tid på sig i den oblodade vinkeln men annars gick hon fint i den helvetes terängen. 
Tog till slut en 2a så vi får åka till Norge igen! 

Så reste vi hem! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar