fredag 4 september 2015

Lite olika sorters jaktprov!

Bestämde mig för att prova på nybörjarprov A, det är ett prov i jakt.
Man börjar söka av ett område där man letar fågel. (Ripa eller fasan) brukar det vara! Så när hunden hittar och skrämmer upp den på flykt så skjuter skytten löst skott och så kastas fågel, här ska hunden sitta på komando tills man säger apport! Så ber man hunden apportera fågeln. Detta görs två gånger.
Kino var inte tillräckligt tränad men nu vet vi hur slutresultatet ska vara och kan få till en bra träning!
Tack Veronica för fotot! 

Så i kväll den 4 sept så åkte jag och Johanna och tävla i vattenprov! 
Där ska hunden sitta still vid skott och vänta 3 sek och sedan simma ut och hämta en and i vatten! 
Som ska levereras i handen minst 5 meter från stranden! 
Johanna och Lakrits börja, på den lätta nybörjarvattnet. 
Här får man stödja i stadgan (sitta still 3 sek innan hunden ska ge sig ut i vattnet ) med ett koppel om halsen. Lakrits blir tänd ordentligt av skottet med väntar snällt i 3 sek. 
Kastar sig sedan i och simmar snyggt till fågeln ca 15m ut i vattnet. 
Tar fågel med bra grepp.
Simmar tillbaka till stranden och tar upp fågel ca 3m och lägger ner fågeln där. Så bara lite justeringar så är hon godkänd. DUKTIGA LAKRITS OCH JOHANNA OLOFSSON! 
 

Kino var sist ut på nybörjar vattnet. 
Han var så duktig och gjorde allt som man skulle och blev godkänd! 
Min duktiga pojke! 
När så alla lätta prov var klara så fortsatte de med vattenprov. 
Här ska hunden sitta på pipa eller vissling i stadgan. Alltså inget koppel. 
Och de ska här också sitta 3 sek innan de få ge sig ut och hämta fågeln i vattnet.
Så skickar jag iväg Kino, han söker av vattnet nära stranden först men fortsätter ut och griper fågeln i en vassrugga  mitt i strömt vatten. 
Han simmar tillbaka igen, och man ser bara ett huvud och lite av fågeln ovan vattnet! Så tar han sig upp 3m på land lägger ner fågeln och tar nytt tag och sedan bär han den till mig och ger mig den i handen!  Och det innebär att han nu är godkänd på både det lätta nybörjarvattnet och vattenprovet! 
                      Man ser Kino genom vassen.
Gammalt kort på kino som apporterar and! 
Tack Veronica Forsberg för fint kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar